mandag 13. april 2009

Egypt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nå er jeg endelig ferdig med teksten om Egypt! Slutten er skrevet i halvt søvne, men jeg regner med at det er forståelig likevel!

Vatn i Egypt 2009-04-01

I februar 2009 kom verden til et punk t der Adventura Vatn for en gangs skyld mente at det fikk være det samme med nysnøen som nettopp hadde dalt ned i Ørsta, tiden var nå endelig moden for sol og varme i Egypt! Det var mer nøyaktig fredag 20 februar at vi Vatn-klassen ved Møre Folkehøgskule møtte opp på Gardermoen for andre gang i vår karriere, med store forventninger til en fantastisk tur og kropper som var mer en klare for litt brunfarge. CIMG6257CIMG6270 Etter at våre fantastiske guider, den bebrillede Tarek, og ”livvakten” Mohammed, hadde møtt oss på flyplassen på Sinai, slo vi oss ned på det fine hotellet Falcon Hills i turistbyen Sharm El Sheik. Der fikk vi vårt først møte med den egyptiske kulturen i form av kylling, yallamusikk, magedans og shisha. Dagen etter var det duket for en opplevelse de fleste hadde gledet seg helt enormt til, nemlig snorkling i Rødehavet! Og FOR en opplevelse det var! Med innleide snorkler og Christian sin fiskequiz i bakhodet svømte vi rundt blant utrolige mengder flotte fisk og blant farger og koraller de fleste av oss bare hadde sett på TV. Etter dette flotte møtet med egyptisk sjøliv og en Jeep-tur rundt på det samme området (Ras Mohammed), satte vi kursen mot det stedet vi skulle oppholde oss lengst på under turen, nemlig Dahab. Her bodde vi på ”Dahab Plaza Hotel”, hvor det virket som vi var de eneste gjestene, men hvor vi bodde på helt greie rom og fikk service og dopapir når vi trengte det.CIMG6324

Dahab viste seg å være en veldig koselig liten by og vi ble raskt godt kjent i handlegata som gikk langs stranda, og alle selgerne som holdt til der ble ganske raskt kjent med oss også. Første hele dagen i Dahab stakk vi bort på et hotellområde rett i nærheten, hvor hele klassen fikk innføring i vindsurfing av noen ivrige instruktører og hvor vi for alvor fikk testet ut den herlige egyptisk solen. Dag nummer 3 gikk med til enda en stor snorkleopplevelse, da vi fikk svømme rundt på det verdenskjente dykkestedet Blue Hole! Igjen svømte vi blant utrolige omgivelser, og når vi omsider steg opp av vannet bestod tilværelsen stort sett av sol, fiskesnakk og milkshaker mens vi lå og koste oss oppå et restaurant-tak. CIMG6325Resten av oppholdet vårt i Dahab var for det meste preget av at alle som ikke hadde den fra før, var opptatt med å ta dykkerlappen! Inndelt i 3 grupper med hver sin unike dykkelærer, lærte vi alt om hvordan dykkerutstyr brukes og om hvordan vi skal oppføre oss i forskjellige situasjoner under vann. Dessuten var alle enige om at dykking var noe de likte veldig godt, og det var mange forskjellige undervannsopplevelser som ble diskutert rundt shishaen om kveldene. Etter fire dager med massevis av morsom dykking kunne vi, Barn av Vatnet, stolt vise frem hvert vårt dykkebevis og begynne å planlegge dykkekarrieren. For noen innebar dette at de valgte å gå videre med Advanced dykkekurs, og etter et par dager med kurs sto 9 av oss og pratet i munnen på hverandre om hvor fantastisk dykkene ned til 30 meter hadde vært, alle med Advanced-lappen stappet godt ned i shortslomma. Men vi hadde mange kule opplevelser utenom dykkingen også: Vi red hest langs stranda, kjørte firhjuling inn i ørkenen, hoppet rundt i vannet med banan og rumperister og butterfly, syklet litt rundt i Dahab, prøvde litt mer vindsurfing, shoppet diverse shishaer og yalla-artikler, og koste oss med de fire søte katteungene som ble født på hotellet mens vi var der. Om kveldene fartet vi rundt på forskjellige restauranter og fikk smakt på både den ene og den andre egyptiske matretten. De morsomste mathistoriene stammer nok fra alle kattene som trippet rundt om bordene våre, hestene som danset og dvergen som tok en svingom oppå matbordet; de to siste tar det nok lang tid før forsvinner ut av Vatn-minnet. Etter at våre 11 dager i Dahab var omme satte vi oss på en buss som skulle ta oss til Nuweiba. På veien dit tok vi noen timers pause i ørkenen for å ri på kamel! Selv om mange tydeligvis led helt forferdelig under rideturen var det en morsom tur, og vandringen i White Canyon og lunsjpausen hos beduiner- der Cathrine måtte sette sprøyte i rompa på en innfødt- var vi alle veldig fornøyde med!

I Nuweiba bodde vi to og to i små, søte steinhytter på en øde strand, og levde det søte liv med god mat, solsenger, korallrev, volleyball, gallabiaparty, barnefødsler og et aldri så lite ”underholdene” anfall fra hotellverten. Men innimellom solseng-intervallene våre gjorde vi mye annet også! Blant annet vandret og lekte vi nede i flotte ”Red Canyon”, rundt halvparten tok seg enda en kameltur (men noen angret veldig etterpå :p ), vi lærte om egyptisk kultur og historie, vi kikket oss litt rundt i Nuweiba sentrum og ikke minst tok vi oss en snartur til Jordan for å besøke et av verdens syv underverker- steinbyen Petra! For å komme dit måtte vi først ta båt fra Egypt til Jordan, og så overleve en lang busstur med en guide som prøvde alt kun kunne å holde folk våkne. Men bussturen var vel verdt opplevelsen som ventet i Petra; alle de til dels gigantiske byggverkene som er hugget inn i fjellet der og den fine utsikten man fikk om man klatret litt oppover var en utrolig morsom opplevelse! På bussen tilbake fikk vi etter hvert beskjed om at vindforholdene hadde endret seg såpass at det ikke gikk an å ta båt til Egypt igjen- vi måtte gjennom Israel i stedet! Selv om flere av oss var ganske slitne allerede var det veldig kult å få komme inn i Israel, tross alt pass-styret som fulgte med når vi skulle ut av Jordan, inn i Israel, ut av Israel og så inn i Egypt igjen.

CIMG6684  CIMG6709

Etter at brunfargen endelig begynte å komme på plass og vi hadde stappet i oss nok pannekaker var det tid for å dra tilbake til hotellet vårt i Sharm El Sheik. Våre siste dager i Egypt soset vi bare rundt og gjorde det vi ville; noen utnyttet sjansen til å ta et par ekstra dykk, noen spilte tennis på hotellets tennisbane, noen solte seg og badet på diverse strender, mens andre foretrakk å sove. Om kveldene hang vi og slang litt rundt på hotellet eller røykte shisha i Sharm-sentrum. Etter tre herlige uker under den varme egyptiske solen, var det fredag 13 mars klart for hjemreise. Så vi drasset de nå enda tyngre koffertene våre om bord på flyet igjen- klokere, galere, mer svømmedyktige og brunere enn hva vi hadde vært tre uker tidligere.