tirsdag 23. september 2008

Adventura Vatn i sitt rette element!

Nå sitter jeg atter en gang i sengen min og hører på musikk, og jeg håper på at jeg denne gangen endelig får skrevet ferdig en blogg-tekst. For grunnen til at jeg ikke er så flink til å oppdatere for tiden, er ikke at jeg er lei eller lat. Jeg har rett og slett ikke tid! Det skjer så utrolig mye rart hele tiden at jeg nesten blir helt surrete! Film i TV-stua, fotball på fotballbanen, mat i matsalen, spill i Peisestova, ”shopping” på senteret, hekling hvor som helst, møte for det ene eller det andre, ballspill i gymsalen, styrketrening i et av styrkerommene, vasking av klær, bursdagsleker på gressplenen, bittelitt tid til å legge ut bilder på facebook, rydding av utstyr og vasking av rom er noen av de tingene som opptar min ”blogg-tid”. Og dette er bare snakk om det vi gjør etter at selve skoledagen er ferdig kl 3. I tillegg må jeg jo sove litt og ringe til mine stakkars foreldre en gang i blant. Ting er altså ganske hektiske, men jeg har det veldig, veldig, veldig gøy!

Forrige uke var vi, som jeg skrev, på kajakktur på tirsdagen. Onsdag var vi og klatret ute rett borti her på en svæææær stein som visstnok har blitt brukt mye av folk som vil øve seg før lengre klatreturer. Det var flere vegger å velge mellom, så vi fikk prøvd oss på forskjellige vanskelighetsgrader. Jeg klatret 3 steder, og klarte 2 av dem. Jeg hadde nok klart den siste også, hadde det ikke vært for at jeg var så sliten i armene av å sikre andre. Men det var i hvert fall morsomt! Om kvelden var første ”Klubben”, og det var som ventet veldig gøy, men også utfordrende… På torsdag dro hele klassen til bassenget i Volda med de nye våtdraktene våre. Halvparten av klassen trente på å snurre rundt i elvekajakk, mens resten lærte å stupe, og så byttet vi etter en stund. Veldig gøy det også, jeg hoppet til og med fra 5-meteren.. :p (poenget er vel at vi etter hvert burde klare å stupe derfra). På fredag var det valgfag fotball der jeg atter en gang løp rundt og sparket ballen i feil retning, og redigering/film- valgfag hvor vi begynte på en liten dokumentar om valgfagene her.

På lørdag hadde vi Ålesund-seminar. Det var ikke, som mange kanskje vil tro, et seminar i Ålesund eller om Ålesund, men rett og slett en tur til Ålesund. Der ble vi sluppet løs på kjøpesentrene og etter hvert også i Atlanterhavsparken- akvariet i byen. I denne parken var det massevis av morsomme fisker å se på, og vi fikk til og med mate steinbit med reker! :p
På søndag spilte jeg litt fotball, og etter middag var det møte med klassen for å planlegge elevkveld førstkommende lørdag. Denne gangen er det nemlig vår tur til å underholde skolen, og med Hawaii-tema og mange morsomme leker og konkurranser tror jeg det skal gå bra! :)

I går på toving fortsatt jeg på tøflene jeg begynte på forrige gang, og etter lunch var det særgreietimar- som det heter så fint på nynorsk. Der ble vi delt opp i grupper for å lage et kort foredrag om noen byer i Tsjekkia. Vi skal nemlig dit rett etter høstferien (husker ikke helt datoen), og det er jo ikke så lenge til! Denne turen høres utrolig morsom og spennende ut, og hele klassen, inkludert meg, gleder seg veldig mye! Jeg er enda ikke sikker på akkurat hva vi skal gjøre der nede, annet enn at vi skal padle litt, men det finner jeg jo ut :)

I dag var klassen atter en gang delt opp i to forskjellige deler. Jeg var på den delen som skulle i elven for å padle og juve! Juving er absolutt noe av det morsomste jeg har vært på med! Kort sagt går det ut på å herje så mye du bare kan nedover en elv…og jeg liker herjing! Vi hadde selvfølgelig på de fantastiske våtdraktene våre, så selv om det var omtrent 7 grader i elven, holdt vi ut i mange timer. Der elven tillot det, svømte vi litt, og gikk det ikke å svømme både krabbet, snublet, hoppet og gikk vi nedover. Denne hoppingen er egentlig det mest fantastiske av alt: overalt langs og i elven er det massevis av store steiner og klipper, men det er bare noen av dem det går an å utnytte, altså å hoppe fra dem og ut i vannet! Overalt der det var mulig var vi selvfølgelig på plass, og selv om det neste alltid er snakk om at man må hoppe ganske presist for å unngå å knuses av steinene rundt, prøvde alle seg. Med unntak av innkjøp av våtdrakt, hjelm og vest, er juving selvfølgelig helt gratis, så jeg vil anbefale alle som ikke har slikt utstyr å løpe og kjøpe, og dere andre: hva venter dere på??? Juving er tingen!
Etter juvingen suste vi litt rundt i elvekajakk, og selv om vi bare holdt på med nybegynner- øvelser, var også elvekajakk veldig gøy! På slutten fikk vi til og med prøve oss ned en kanskje 4 meter høy og ganske smal foss. Det var utrolig moro det og, på tross av at kajakken min veltet da jeg landet i vannet :p

Om 25 minutter skal vi ha enda et elevkveldmøte, hvor vi, så vidt jeg vet, skal øve inn en hula-dans. Jaja, ønsk meg lykke til! :p
PS: Hvis du leser dette, har du ventet for lenge med å komme deg ut i elven.

1 kommentar:

mams sa...

"...unngå å knuses av steinene rundt..." æ'kke bekymra jeg! neida virkelig ikke, bare høres helt kjempegøy ut alt sammen ;-)