fredag 5. september 2008

Sunnmøre rundt på 4 dager

Okei, denne rundturen er kanskje ikke like full av rare ting som Jules Vernes sin roman, men den er forhåpentligvis verdt å lese likevel! J Det skjedde masse rart på denne turen, så stay tuned! ;)

Dag 1:
Beskrivelse: Avreise kl 1215. Sykling fra Ørsta til Aldalen, 25 km. Ved Øvstefeltet blir det intro til klatring og rappelering. Middag på stormkjøkken. Herifrå blir det sykling vidare til Bjørdalsvatnet, 7 km. Intro til havkajakk med opplæring i teknikk og kameratredning. Overnatting i telt ved idylliske Bjørdalsvatnet.
Faktisk tur: Vi startet som planlagt og startet på oppoverbakken mot Volda. Etter 15 min punkterte bergenseren Ole Martin. 20 minutter senere syklet vi videre. Omtrent 100 meter. Da punkterte nemlig Oslo-jenta Anne. Jeg syklet videre med en annen, Ryfylke-jenta Martine, ned til Volda. Der satt vi og ventet på resten på en liten gressbakke. Da de andre kom dit, og vi skulle sykle igjen, fant Ole Martin ut at sykkelkjedet hans faktisk var bøyd. Derfor endte vi opp på kjøpesenteret i Volda i en tre kvarter. Etter det kom vi oss for alvor på tur, og etter et koselig møte med noen sosiale og søte geiter endte vi opp der vi skulle klatre. Riktignok etter å ha båret syklene på ryggen opp en klumpete og humpete stein”vei”. Der rappellerte og klatret vi. Det var veldig gøy, og jeg klarte alt sammen J Vi spiste pasta kokt på primus, og syklet videre. Mens vi syklet mot vannet begynte det å regne smått, og da vi kom fram til vannet, både regnet det mye og det begynte å bli mørkt. Derfor ble kajakkopplæringen utsatt til morgenen etter, vi fikk opp teltene (jeg sov i lavvo), og sovnet etter litt kortspill.

Dag 2:
Beskrivelse: Frukost. Syklings frå Bjørdalsvatnet til Sæbø, 14 km. Ferge over til Lekneset. Vidare sykling til Hotell Øye Union, 7 km. Omvisning og kakao. Middag, slakk line og overnatting i telt ved fjorden.
Faktisk tur: Vi ble vekket rundt kl 8 tror jeg, og fra soveposen og litt tørt brød til frokost bar det videre ut i kanoen og det kalde vannet. Det gikk bra det, men det var deilig å få på seg tørre klær igjen og stå rundt bålet og varme seg mens gjeng nummer to snurret rundt i kanoene og regnet plasket ned. Lærer Joar fortalte at det var meldt regn hele dagen, og at vi derfor skulle få sove i en hytte/bedehus/sportskapell i nærheten. Denne nyheten ble godt mottatt og vi ble enda gladere da det viste seg at denne hytten bare var et kvarter unna. Da vi kom fram rundt kl 2, brukte vi resten av dagen på å sose rundt i hytta. To stykker i Lavoen, Fusa-jenta Astrid og Voss-gutten Steffen hadde endt den gode nattesøvnen oppi en dam som hadde blitt til der de sov i teltet, så de var veldig takknemlige for å få sove innendørs denne natten.

Dag 3:
Beskrivelse: Frukost. Fjelltur på Slogen (1564 moh.). Middag og overnatting i Patchellhytta.
Faktisk tur: Som du vet, endte vi ikke opp ved bunnen av Slogen på dag 2. Derfor begynte dag 3 med vekking kl 7, frokost, pakking og rydding før vi dro kl 8 for å rekke fergen til Lekneset. Den rakk vi fint, og da vi kom oss over var det bare en kort sykkeltur før vi var framme ved startstedet for Slogen-bestigningen vår. Hittil hadde sekkene våre blitt fraktet rundt i en tilhenger, men nå måtte vi sortere innholdet i dem og plassere dem på de stakkars ryggene våre i stedet. Vi låste fast syklene, og begynte turen. Begynnelsen på løypa var siiiinnsykt tung! Stien er faktisk veldig bratt helt opp til toppen, men begynnelsen var ekstra bratt og kronglete, og de få pausene vi hadde var det eneste som hindret meg og mange andre i å falle om av utmattelse. Men etter hvert gikk det bedre. Så selv om vi i en periode faktisk måtte dra oss oppover fjellveggen midt inne i et svært kratt av små bjerketrær, og den bratte, stygge stien ofte virket som den aldri tok slutt, endte vi til slutt opp på Slogen. For å komme helt på toppen må man bokstavelig talt klatre. Men jeg syntes selvfølgelig det bare var gøy! :D Tåke sperret utsikten fra den ene siden, men vi skimtet da flotte fjell og daler likevel! Så klatret vi oss ned til der vi hadde satt fra oss sekkene og gikk mot Patchellhytta. På veien klarte en, Østlendingen Daniel, og miste soveposen sin fra sekken slik at den skled ned et langt og bratt snøfelt før den landet i en klump av steiner nederst i bakken. Daniel skled etter, og både han og soveposen endte heldigvis til slutt opp på hytta sammen med oss andre. Det ble en koselig kveld, med Mexicansk gryte til middag og pannekaker til kveldsmat.

Dag 4:
Beskrivelse: Frukost. Rydding og vasking av hytta. Retur til fjorden. Sykling til Møre Folkehøgskule.
Faktisk dag: Første og eneste dag som gikk som planlagt. Vi ble vekket kl 7, sjauet hytta, kom oss nedover den bratte fjellstien, satte oss på syklene og syklet til fergen. Det skal nevnes at vi på veien stoppet på det flotte Hotell Øye Union og drakk kakao med krem! =) Oppoverbakkene fra ferga var ikke på langt nær så ille som mange av oss hadde fryktet, og da bakkene begynte å gå nedover i stedet var det full var hjem til Folkehøgskulen og ferdig kyllinggryte til middag.

Denne første Vatn-turen var veldig morsom, tross syklingen, og jeg gleder meg masse til neste tur! Den kommer forresten på mandag, da skal vi til Stadt og bølgesurfe! :D Nå blir det skrekkfilm i TV-stua i Anekset (det andre internatbygget her)…. Huff… <33