lørdag 30. august 2008

Sightseeing

"Oooog til høyre ser dere rester av Ørstas stolthet: Ivar Aasen!" Hvor mange ganger den gamlingens navn ble nevnt mens vi kjørte rundt i buss i Volda og Ørsta i dag, vet jeg ikke. Men det var mange. Fryktelig mange. De som kjenner meg, vet at jeg ikke akkurat er Aasens største fan, så entusiasmen var ikke gjensidig da guiden vår annonserte at vi en gang skal besøke det berømte Aasen-tunet. Wohooo! Men, det ble en fin tur likevel.

Det regner her i dag, men ikke sånn sidelengs som du liker så godt, Janker.. :p Det har vært litt av-og-på-vær her de siste dagene, men det er godt og varmt inne så det er ikke noe problem! Livet her på skolen er herlig og spennende. Etter bare en uke her, er vi allerede blitt en flott gjeng, og jeg har funnet mange personer som jeg liker godt å være sammen med. Hytteturen tidligere denne uken tror jeg egentlig var et veldig utspekulert og lurt påfunn av skolen. For denne hytten er mye mindre enn skolen, så vi elever ble tvunget sammen rundt for små bord og oppi for korte sofaer. På denne måten MÅTTE vi bli kjent med nye mennesker, noe som mange jeg-vil-helst-bare-sitte-på-rommet-med-dataen-min-mennesker hadde godt av. De fleste her er enige at det føles som vi har vært her mye lenger enn bare i en uke, og nå som vi begyner å bli kjent er det morsomt å snakke om de første dagene; da det var skummelt å gå inn i et rom fordi du ikke visste hvor du skulle eller kunne sette deg ned. Den tiden er vel forbi nå, og takk og lov for det!! Når jeg tenker over hvor god gjeng vi har blitt bare etter denne korte tiden, gruer jeg meg veldig til siste skoledag.

Jeg er absolutt ikke ferdigtilvendt til internatlivet enda. Det er uvant og slitsomt å være sammen med så masse folk hele døgnet, men når jeg føler jeg trenger en pause, så tar jeg det. Blir jeg sliten, eller trenger en tenkepause trekker jeg meg tilbake på rommet og leser bok eller hører på musikk. Så går jeg ned igjen i peisestova og blir kjent med enda flere personer. Det funker egentlig veldig bra! I begynnelsen var alle nærmest kvalmende høflige mot hverandre, og det har heldigvis avtatt nå. Puh!

Til middag i dag hadde vi graut (det er dialkekter som gjelder her borte), og i kveld er det elevkveld. I morgen er det frokost fra 10 til 11, og så har vi fri hele dagen. Men det kommer nok til å føles som en helt vanlig dag, for "undervisningene" her er ikke akkurat så krevende at det gjør noe.. ;p

Nå har også den store håndverk-bølgen begynt. Folk helker og strikker på alle kanter, og jeg skal prøve å lære meg det jeg og. Eller.. jeg SKAl lære meg det.. :D :p Legger ut noen bilder her som egentlig skulle vært med på bloggen fra i går. Enjoy;)
Janker: Kjenner du Einar?

1 kommentar:

Havørn sa...

Tjolabing!

Ja, Einar kjenner eg.
Vi har kjent kvarandre sidan midt på 80-talet, da eg gjekk lærarskulen i Volda. Vi har eit fast møtepunkt i Sykkylven kvar haust, på pappa-barn weekend. (Ein gjeng evig unge fedrar frå heile Sunnmøre som tek med seg ungane og har ei relaxing helg utan mødre og mas:-))
Godt å høyre at du trivst i Ørsta. Som du ser, har eg bodd så lenge i nynorsk-land at eg uttrykkjer meg på lokalmålet. Berre pass deg, det kan skje med deg og!!