fredag 29. august 2008

Godt nytt, mamma!

Hallois =) Nå er jeg hjemme på internatet igjen etter to(tre) dager på en hytte som jeg tror het Sandalshytta (med vekt på den første a’en). For å komme dit måtte vi sykle rundt 2 mil. Det finnes flere klubber her på skolen for de som klarer å gjøre visse ting innen en fastsatt tid, og sykkelturen opp til Sandalshytta er en slik ting. Kravet er at man sykler opp dit på en time, 5 min ekstra for jenter. Jeg prøvde meg selvfølgelig, men fant fort ut at jeg ikke hadde mye sjans..men så har aldri sykkel vært yndlingsidretten min heller. Da vi kom opp dit tok jeg og en del andre et kaaaaldt bad i det lille vannet nedenfor hyttea. Så spiste vi matpakke-lunch før vi ble delt opp i lag på rundt 10 personer. Laget skulle gjennom forskjellige poster og vi fikk poeng ut ifra hvordan vi taklet posten. De forskjellige greiene var ”edderkoppnett” (klatre gjennom noen tau-ruter), blåbærplukking (så vi fikk syltetøy til svelene), balanse på en stokk, spikerslåing, dart, ringspill, stafett, volleyball, kreativ skriving og bueskyting. Vi har ikke fått vite resultatet av konkurransen enda, men det var i hvert fall gøy! På kvelden ble det mye kortspill og prating, før alle la seg der de hadde klart å skaffe soveplass; noen på madrasser på gulvet, noen i en lavvo, og noen på soverom (der sov jeg).

På torsdag kunne man velge litt hva man hadde lyst til å gjøre. Man kunne enten bli på hytta og drive med diverse håndarbeid, man kunne gå på en lett tur eller man kunne dra på en ikke-lett tur. Jeg valgte seeeelvsagt det siste;) Og det ble faktisk en veldig fin tur, tross duskregn og kjølig luft. Vi trasket i passe tempo oppover en dal (Kvandalen) med masse flotte fjell rundt oss hele tiden. Etter matpausen valgte noen å gå ned igjen, mens jeg og neste alle andre fortsatte videre oppover. Vi endte opp på en fjellknaus ca 1100 meter over havet. Det lå toke over alle toppene i området, så det var begrenset med utsikt, men det var deilig å komme på toppen! Nå skjønner jeg forresten hvorfor det første toppen ble kalt for ”flat”, for på denne siste toppen måtte vi nærmest klatre opp over masse store steiner som liksom var stien opp. Men som sagt ble det uansett en herlig tur=) Nå har jeg også fått testet alt det fancy tur-utstyret mitt! Alt fra ullsokker og jakke til tursko og gnagsårplastre funket meget bra!=) Og den turbuksen jeg fikk låne av deg, mamma, var virkelig gull verdt! =) På ettermiddagen spiste vi grillmat inne mens det høljet ned ute. Senere på kvelden spiste vi også sveler med hjemmelaget blåbærsyltetøy, og kortspill ble det også denne dagen.

I dag (fredag) spiste vi frokost kl halv 10, pakket, vasket rommet og syklet hjem. Og deeeet var en fin tur! Hvis det hadde vært mulig å lese med lukkede øyne hadde jeg bedt deg lukke dem nå, men du får vel gjøre det etterpå i stedet. Forestill deg at du er midt oppi en dal, omgitt av høye og bratte fjelltopper. Det er en følelse av høst i luften, og ganske kjølig. Himmelen er nesten helt klar, og selv om solen ikke varmer noe særlig sender den et svakt høst-lys over dalen. Du sitter på sykkel og er på vei ned en lang grusvei. Forbi deg suser kuer, små vann og hytter, og den kjølige vinden blåser i ansiktet. Herlig, ikke sant? : D
Vel tilbake på internatet sørget jeg og tre andre for å få vasket klærne før alle andre, og takket være tørketromler er alle klærne mine helt rene og klare til bruk igjenJ I morgen skal vi på guider tur rundt i Ørsta og Volda, og på søndag har vi fri og skal spise fårikål til middag. All is well;)

4 kommentarer:

Inger K sa...

Skal prøve å få oppdatert litt mer om hvordan jeg har det her i morgen..Det ble visst ikke så mye av det nå... ;)

tantus sa...

Høres ut som du har fått en fantastisk start på året ditt, Inkre Dinkre! Og tenk at dette er jo bare starten! Stor koz og klemz fra Tantus

mams sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
mams sa...

ikke putt ulltøyet i tørketrommelen!!!