tirsdag 1. september 2009

Ikke at jeg har veldig peiling men…

Nå er klokka 00.54 og jeg sitter og skrive oppgave/surfer rundt på nettet fordi jeg er lei av å skrive oppgave. Og så kommer jeg over en ny artikkel på Aftenposten om Moland og French-saken hvor det står at de to ble tvunget til å forlate forsvaret fordi “de forsøkte å verve medsoldater til private, væpnede oppdrag i Afrika”.

Siden jeg nå har begynt å traske langs veien som skal gjøre meg til en gravende, kritisk og nysgjerring journalist, reagerte jeg på denne artikkelen. Jeg synes nemlig ikke det er noe sjakktrekk av Aftenposten å publisere en artikkel som uten tvil kan brukes MOT de to nordmennene i denne saken. Aktoren der nede har nemlig tidligere i rettssaken brukt deler av det norske aviser har skrevet som bevis for at Moland og French er skyldige, og jeg tror han vil bli meget fornøyd når han våkner opp i morgen tidlig og får se en oversatt versjon av Aftenpostens artikke. Selvfølgelig er det interressant og, ikke minst, viktig, at media fisker fram nye opplysninger i saken, men når det kan gå på bekostning av to menneskeliv, er det vel litt drøyt å publisere en slik artikkel akkurat nå?

Selv har jeg ikke peiling på om de to er skyldige eller uskyldige, men jeg håper selvsagt uansett at de slipper dødsstraff, da det er noe jeg er veldig imot.

Men, som sagt: jeg har enkli ikke peilig på dette, så feel free to comment! Nå skal jeg spise pastasaus.

1 kommentar:

Anke sa...

Hvis jeg skal kommentere på noe, så måtte det være at å lese nyhetssaker midt på natta ikke er det jeg selv ville valgt å gjøre :P Sove er en fin ting! Men du er veldig fornuftig i dine synspunkter! Jeg har allerede levert 1. utkast av eksamensoppgaven min i akademisk skriving, og jobber nå med 2. utkastet som skal leveres senest mandag. Altså kjøres vi beinhardt igang her! Håper du får tid til lek innimellom du også! Det er viktig :)